-
226.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
227.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
228.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
229.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
230.
0oyunuz kaydedildi. ":)"
-
231.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
232.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
233.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
234.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
235.
0oyunuz kaydedildi ":("
-
236.
0edebiyat, alm. literatur (f), fr.littérature (f), i̇ng. literature. düşünce, duygu ve hayallerin sözlü veya yazılı olarak güzel ve tesirli biçimde anlatılması sanatı. okuyana estetik bir tat vermek amacıyla yazılmış olan ya da böyle bir amacı olmasa bile, biçimsel özellikleriyle bu düzeye ulaşabilen bütün yazılı yapıtlar. bu anlamıyla edebiyat görece yeni bir terimdir.Tümünü Göster
batı'da 18. yüzyılda yaygınlaşmıştır. geçmişte şiir, destan, tiyatro gibi türler genel olarak edebiyat başlığı altında değil, ayrı ayrı ele alınırdı. türkiye'de de edebiyat terimi bugünkü anldıbına ancak 19. yüzyılın sonlarında kavuşmuştur. divan edebiyatında şiir ve düzyazı (inşa), amaçlan ve kuralları farklı olan iki ayn sanat dalı olarak görülürdü. edebiyatın kapsamıedebiyat bir anlatım biçimidir. düşünce ve duygulan güzel ve etkili bir biçimde anlatma sanatı olarak da tanımlanır. i̇nsan yaşantılarını anlatan her metin edebiyat yapıtı değildir. konu tartışmalı olmakla birlikte, asıl amacı estetik tat vermek değil, bilgi vermek ya da inandırmak olan yapıtlar (teknik ve bilimsel kitaplar, gazete yazılan, reklam metinleri, propaganda yazıları vb) genellikle edebiyatın kapsamı dışında bırakılır. bir metnin edebiyat yapıtı, sayılması için sanat değeri taşıması gerekir! ama bu değeri tanımlamak kolay değildir. edebi değeri olan bilimsel metinlere rastlanabildiği gibi, sanat katına yüksele-meyen şiirler de vardır. bunlara şiir değil, manzume denir.
edebiyatın tanımı ve kapsamıyla ilgili tartışmalar, estetik kurdıbının alanına girer. i̇lk sistemli estetik felsefesinin kurucusu olan kant'a göre, bir metnin sanat sayılabilmesi için "çıkar gözetmemesi", başka bir deyişle kendi dışında hiçbir amaç taşımaması gerekir. bütün sanatlar gibi edebiyat da bu bakımdan oyuna benzetilebilir. oyunun kendi dışında hiçbir amacı yoktur, yalnız zevk almak için oynanır ve biter. bu yaklaşım, edebiyatı öteki insan eylemlerinden ayıran çok önemli bir noktayı vurgulamakla birlikte, iki yönden eleştiriye açıktır. birincisi, fazlaca "hazcı" bir yaklaşımdır; edebiyat yapıtlannın içerdiği "doğruluk" boyutunu, aydınlanma yanını ihmal etmektedir. i̇kincisi, yeterince tarihsel değildir; geçmişte edebiyat dışı sayılan bazı metinlerin zamanla edebiyat kapsamı içine alındığını, bazılarınınsa edebi değer ve işlevini yitirdiğini göz önünde tutmamaktadır. oysa bütün insan ürünleri gibi sanat da ölümlüdür.
edebi türlerin en "edebi", en katışıksız, en yoğun olanı lirik şiirdir. estetik haz vermenin ötesinde hiçbir amaç taşımaz. ama bu estetik hazzın içinde derin, karmaşık ve dile getirilmesi güç bir insani gerçeklikle karşılaşmanın verdiği heyecan da vardır.
yoğunluk ve katışıksızlık açısından lirik şiiri destan, eleji, ağıt, mesnevi, dramatik şiir ve felsefi şiir gibi manzum türler izler. bunlar genellikle firik şiirden daha uzun ve daha gevşek dokuludur. roman, 18. yüzyılda gelişen ve 19. yüzyılda öne çıkan bir türdür. kaynaklan açısından en zengin edebi biçim olduğu söylenebilir. destan, masal, ortaçağ romansları, deneme ve felsefi metin gibi daha eski biçimlerin hepsi romanı beslemiştir. ama günümüzde satışa çıkan romanlann büyük bölümü edebiyat yapıtı sayılmaz; estetik zevk vermek için değil, oyalamak ve eğlendirmek için yazılmışlardır. seyahatname, gezi notları, anı, otobiyografi, günlük ve mektup gibi kişisel metinler, genellikle edebiyat ile belgeseli ayıran çizginin iki yanında yer alır. üsluplarının yetkinliği ve içeriklerinin zenginliğiyle büyük edebiyat yapıtı katma yükselenler olduğu gibi, "gazete yazısı" ve "anı defteri" düzeyinde kalanlan da vardır. birçok kişisel metin, edebi değerinden çok, yazan konusunda özel bilgiler vermesi yüzünden ilgi çeker. öte yandan, kolay kolay hiçbir türe sokulamayan ve üslup kaygısı gözetilmeden yazıldığı halde okurlara estetik bir doyum sağlayan metinler de vardır; 20. yüzyıl edebiyatında dışavurumculuk, dadacılık ve gerçeküstücülük gibi akımlann ürünleri genellikle bu türdend -
237.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
238.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
239.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
240.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
241.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
242.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
243.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
244.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
245.
0oyunuz kaydedildi. ":("
-
zizi efsanesi kim tanımam etmem ama
-
bu mübarek anneler gününde
-
zizi kestanesini eksilemek
-
ccc rammstein ccc günaydın diler 12 05 2024
-
sözlükte neden herkes sorunlu ve kafadan kırık
-
senin ne isin var kisim bu adamla
-
tip okuyanın karısı geliyor size
-
yakuzanın canını almayan allah
-
zalinazurt onu bunu boşver
-
aishe çıkış yap
-
sefil rospu cocukları
-
size köpek olan çirkin kızı
-
adiyaman ilinin adiyaman ilcesi olmasi
-
bastıra bastıra kanka diyen dişi kişisi
-
bunlardan biri karsinisa ciksa
-
saçının tanesi bile güneşten parlak
-
gene ne kaçırdm la
-
istanbul kiyamet vakti oynamis nesil
-
gizli komünistim sorularınızı alayım picler
-
sözlükte online listesinde görünen aptallar
-
bursa görükle trioda onlaynım dayak yemek isteyen
-
bunlardan hangisi daha çok cüneyt arkına benziyor
-
yarı deli
-
sevilmek önemli mi ki
-
ccc rammstein ccc günaydın diler 13 05 2024
-
aishe bana pm atar mısın
-
bir tanrım var bir gitarım şu dünyada
-
aishe ümit özdağ hakkında ne düşünüyorsun
-
aishe bakire misin ve kaç yaşındasın
-
aciktim ulan hanginisin anasini
- / 2