1. 1.
    +1
    Münacat / Şinasi

    Hak-teala azamet aleminin padişehi
    La-mekandır olamaz devletinin taht-gehi

    Hasdır zat-ı ilahisine mülk-i ezeli
    Bi-hudud anda olan kevkebe-i lemyezeli

    Eser-i hikmetidir yerle göğün bünyadı
    Dolu boş cümle yed-i kudretinin icabı

    izzet ü şanını takdis kılar cümle melek
    Eğilir secde eder piş-i celalinde felek

    Emri vech üzre yer eyler gece gündüz hareket
    Değişir tazelenir mevsim-i feyz ü bereket

    Pertev-i rahmetinin lemasıdır ayla güneş
    Tab-ı hışmından alır alsa cehennem ateş

    Şerer-i heybet-i ulviyyesidir yıldızlar
    Anların şulesi gök kubbesini yaldızlar

    Kimi sabit kimi seyyar be-takdir-i Kadir
    Tanrı'nın varlığına her biri bürhan-ı münir

    Varlığın bilme ne hacet küre-i alem ile
    Yeter isbatına halk ettiği bir zerre bile

    Göremez zatını mahlukunun adi nazarı
    Hisseder nurunu amma ki basiret basarı

    Vahdet-i zatına aklımca şehadet lazım
    Can ü gönlümle münacat ü ibadet lazım

    Neşe-i şevk ile âyâtına tapmak dilerim
    Anla var Hâlik'ıma gayrı ne yapmak dilerim

    Ey Şinasi içimi havf-ı ilahi dağlar
    Suretim gerçi güler kalb gözüm kan ağlar

    Eder isyanıma gönlümde nedamet galebe
    Neyleyim yüz bulamam ye's ile afvım talebe

    Ne dedim tövbeler olsun bu da fi'l-i şerdir
    Benim özrüm günehimden iki kat bed-terdir

    Nur-ı rahmet niye güldürmeye ruy-ı siyehim
    Tanrı'nın mağfiretinden de büyük mü günehim

    Bi-nihaye keremi aleme şamil mi değil
    Yoksa alemde kulu aleme dahil mi değil

    Kulunun za'fına nisbet çoğ ise noksanı
    Ya anın kahrına galib mi değil ihsanı

    Sehvine oldu sebeb acz-i tabii kulunun
    Hem odur alem-i manide şefi'i kulunun

    Beni afvetmeğe fazl-ı ilahisi yeter
    Sanma hâşâ kerem-i na-mütenahisi biter
    ···
  1. 2.
    +1
    şairler gibişiyo açmayın.
    ···
  2. 3.
    +1
    böyle isim mi olur la dıbına ghoyyum
    ···
  3. 4.
    0
    ilklerin adamı şinasi.
    ···
  4. 5.
    +1
    ilk tiyatro şair evlenmesi

    ilk makale mukaddime
    ilk özel gazete tercumanı ahval
    ···
  5. 6.
    +1
    bi de sair evlenmesinde ilk kes noktalama işaretleri kullanmıştır
    ···
  6. 7.
    +1
    özet geç bin
    ···
  7. 8.
    +2
    1860’ta tercüman-ı ahval gazetesini çıkararak yeni bir edebiyatın önderi olan şinasi, orta yetenekte bir şair olarak kabul edilir. toplum için sanat anlayışını benimseyen sanatçı, dilin süs ve özentiden kurtulup sadeleşmesi için çalışmıştır. basılan ilk tiyatro eserini yazan sanatçı, aynı zamanda edebiyatımızda hak, adalet, eşitlik, özgürlük gibi kavramları kullanan ilk kişidir. edebiyatımızda akılcılığın ilk önderi sayılan şinasi, noktalama işaretlerini edebiyatımıza kazandıran bir sanatçıdır.
    ···
  8. 9.
    +1
    asıl adı ibrahimdir
    ···
  9. 10.
    +1
    @1 tercümanı ahval genel yayın yönetmeni
    ···
  10. 11.
    +1
    şinasi, 1826 yılında istanbul'da doğmuş, yine 1871 yılında istanbul'da vefat etmiştir. şinasi küçük yaşta tophane kalemi'ne girmiş, burada arapça, farsça,fransızca öğrenmiştir. 1849 yılında ise osmanlı devleti'nin avrupaya gönderdiği öğrenciler arasında yer almıştır. fransa'ya giden şinasi burada batı edebiyatını yakından tanıma fırsatı bulmuştur. buradaçağdaş gazetecilik başta olmak üzere edebi akımlar, edebi türler hakkında bilgi edinmiştir.

    1854 yılında istanbul'a geri dönmüş. encümen-i şüara'ya girmiştir. hamisi mustafa reşit paşa'nın desteğiyle devlet kademelerinde yükselmeye başlamıştır. 1860 yılında agah efendi ile beraber ilk özel gazete tercüan-ı ahval'i çıkarmıştır. bu gazetenin ön sözüne yazdığı tercüman-ı ahval mukaddimesi edebiyatımızda ilk makale örneğidir. 1862 yılında ise tek başına tasvir-i efkar'ı çıkarmıştır.

    1865 yılında gazeteyi namık kemal'e bırakarak fransa'ya gitmiş. burada dilbilimci renan ile tanışmış, büyük tür dostu lamartine'nin toplantılarına katılmıştır. 1867 yılında tekrar geri dönmüş bir matbaa açarak eserlerinin basımıyla ilgilenmiştir. 1871 yılında ise istanbul'da vefat etmiştir.

    şairlik yeteneği çok fazla değildir, ama onu şairden ziyade düşünce adamı olarak görmek gereklidir. şiirlerinde öğreticiliği amaçlamış, batı edebiyatını halka ulaştırmaya çalışmıştır. fransızca'dan tercümeler yapmıştır (tercüme-i manzume). kasidelerinde nesip(giriş) kısmını atmış ve bir kez dahi padişaha kaside yazmamıştır.

    dili sadeleştirme konusunda çalışmalarda bulunmuş, edebiyatımıza hak, hukuk,adalet gibi konuları sokmuştur. ayrıca edebiyatımızda ilk kez noktalama işaretlerini kullanmıştır. şinasi hakkında elimizde çok fazla kayıtlı bilgi yoktur. çok fazla eser bırakmamıştır, kısır bir tempoda eser vermiştir.

    eserleri;
    durub-ı emsali osmaniye (atasözleri)
    tercüme-i manzume
    şair evlenmesi
    müntahabat-ı eş'ar (şiirleri)

    ahmet hamdi tanpınar; sinasi'nin şiir anlayışı hakkında şöyle demiştir; şiiri kurudur, lirizmden uzaktır. ayrıca eserleri için " parça parça gelen yenilikleri belli bir alanda toplayan, belirli hedeflerin ötesine geçemeyen ve bu atılımı en muhtaç zamanda yapmıştır" der.
    ···
  11. 12.
    +2
    ilk Makale örneğini yazmıştır.
    ···
  12. 13.
    +1
    yakışıklıdır
    ···